Παρασκευή, Ιουνίου 05, 2009

"ΑΝΘΙΖΟΥΝ ΜΑΤΑΙΩΣ;Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ ΣΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ"

Η Μαρία Κέντρου- Αγαθοπούλου ζητάει επιτακτικά να στραφεί ο μικρός προβολέας κάπου αλλού γιατί την τυφλώνει. Ο Γιώργος Κορδομενίδης ικανοποιεί την επιθυμία της. Είναι λίγο πριν την προπέρσινη επίσκεψη της Κικής Δημουλά στο Εντευκτήριο.

Στην 6η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου και στην εκδήλωση με θέμα «Ανθίζουν ματαίως; Ο ρόλος της ποίησης στον 21ο αιώνα» η Μαρία Κέντρου -Αγαθοπούλου ζητάει από τον ποιητή Τόλη Νικηφόρου να ανακαλέσει τον χαρακτηρισμό «εξυπνακίστικα» που αποδίδει για τα ποιήματα της Κικής Δημουλά. Ο Τόλης Νικηφόρου, αναγνωρίζοντας το σπουδαίο έργο της Δημουλά, επιμένει στο χαρακτηρισμό. Η αξιοσέβαστη κατά τα άλλα Μαρία Κέντρου- Αγαθοπούλου μοιάζει έτοιμη για ιερό πόλεμο σε όλους αυτούς που εντοπίζουν αδυναμίες στο έργο των δικών της λογοτεχνικών προτύπων.Ο ολιγόλογος Γιώργος Μπλάνας- ένας από αυτούς που συμμετέχουν στη συζήτηση- λέει εύστοχα πως «όταν κάποιος αμφισβητεί τα σύμβολα δέχεται ακαριαία επίθεση».Ήδη έχει προηγηθεί κόντρα του Μάρκου Μέσκου με τον Τόλη Νικηφόρου. Ο δεύτερος λέει πως η ποιητική παραγωγή μέσα σε έναν κόσμο αντιφατικό και ακατανόητο είναι καταδικασμένη, όπως όλα, να χαθεί για πάντα. Ο ίδιος αναμετριέται με την παντοδύναμη αίσθηση της ματαιότητας και νιώθει πως μέσα σ’ αυτήν την αναμέτρηση κάνει το χρέος του. Αναγνωρίζει ότι μέσα στην «κοπριά υπάρχουν εξαίσια άνθη». Επίσης, αδιαφορεί για τις πωλήσεις των βιβλίων του .Την λέξη «ευπώλητο» την θεωρεί υβριστική και αυτό επειδή υποβαθμίζει το αποτέλεσμα της πνευματικής εργασίας σε καταναλωτικό προϊόν. Εισπράττει τα χειροκροτήματα από ένα μέρος του ακροατηρίου. Ο Μάρκος Μέσκος λέει πως η ποίηση «φλερτάρει με την πίστη-απιστία και είναι αιρετική».Τα ποιήματα είναι «μποτίλιες που πρέπει να φτάνουν σε όλα και περισσότερα ξερονήσια». Ο ποιητής πρέπει να ενδιαφέρεται για την αναγνωσιμότητα και για τις πωλήσεις των βιβλίων του. Είναι αυτό ακριβώς το σημείο στο οποίο επεμβαίνει ο Τόλης Νικηφόρου και του καταλογίζει «μεγάλο βαθμό ματαιοδοξίας». Ο Μέσκος νιώθει θιγμένος και ζητάει από τον Νικηφόρου να πάρει πίσω τα λόγια του. Ο Νικηφόρου παραμένει σταθερός και αμετακίνητος στις θέσεις του. Οι ποιητές δεν πάνε προς τον κόσμο.Ο κόσμος τείνει προς αυτούς και δικός τους ο λογαριασμός να κατανοήσουν την ποίηση.


Η συζήτηση φουντώνει. Μεσολαβούν και οι απόψεις του Δούκα Καπάνταη σχετικά με την ναρκισσιστική στάση των ποιητών που διαρκώς παραπονιούνται για έλλειψη αναγνωστικού κοινού.Το ερώτημα του Καπάνταη είναι αν η παραπάνω στάση είναι υγιής ή πρέπει να την προσπερνάμε αδιάφορα. Η άποψή του πως η ποίηση θα επιβιώσει ως διαφήμιση δημιουργεί πολλές παρανοήσεις. Η απαίτηση για περισσότερες διευκρινίσεις προβάλλεται από την ποιήτρια Μαρία Καρδάτου. Ο Καπάνταης επισημαίνει πως στις εκδηλώσεις λόγου απουσιάζουν οι νέοι άνθρωποι. Η γενιά του ’30 , θα μας πει, είχε τη δύναμη και το θράσος να περιαυτολογεί σε αντίθεση με τους σημερινούς ποιητές που ούτε καν τολμούν να μιλήσουν για τα ποιήματά τους. Ο Σταύρος Ζαφειρίου απαντάει στον Γιώργο Μπλάνα πως δεν τίθεται θέμα επιβίωσης της ποίησης. Η ποίηση θα υπάρχει όσο υπάρχουν και οι άνθρωποι. Ο θιγμένος Μάρκος Μέσκος παραμονεύει! Αφού χαρακτηρίζει τον Γιώργο Μπλάνα «άριστο χειρουργό» που προσεγγίζει με λεπτότητα τα θέματα της συζήτησης, ζητάει από τον Νικηφόρου να εξηγήσει γιατί συμβαίνει οι ποιητικές συλλογές της Κικής Δημουλά να αγοράζονται από πολύ κόσμο. Η ερώτηση, φυσικά, είναι παγίδα. Ο Μπλάνας, δικαίως, την χαρακτηρίζει «βόμβα» και καταλογίζει συνειδητή πρόθεση στον Μέσκο.


Η απούσα Δημουλά καταφέρνει να προκαλέσει διχογνωμίες και εντάσεις. Οι συσχετισμοί δυνάμεων και οι συμμαχίες είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς στην εκδήλωση για τα 30 χρόνια από την ίδρυση των εκδόσεων ΝΕΦΕΛΗ.




1 σχόλια:

Τη 11:33 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger px είπε...

Μόλις τώρα σε ανακάλυψα. Άκρως κατατοπιστικός ως προς την εκδήλωση και εξίσου ενδιαφέρων ως προς τη θεματολογία.

 

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα