Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 28, 2009

ΣΕΡΧΑΤ ΜΠΑΠΙΡ



(Συνάντησα τον Κούρδο καλλιτέχνη στο Βαφοπούλειο και στην έκθεση με χαρακτικά που πραγματοποιήθηκε το διάστημα από 23/4/2009 έως 17/5/2009)


Σε μια διαδήλωση παλαιότερων ετών ένας Αλγερινός κρατούσε ένα πλακάτ που έγραφε "Είμαι εδώ γιατί κάποτε ήσασταν εσείς εκεί". Η διαδήλωση γινόταν στην Γαλλία και προφανώς θα ήταν μια διαδήλωση διαμαρτυρίας για τις ρατσιστικές συμπεριφορές των Γάλλων. Ο Αλγερινός με επιχείρημα της μιας πρότασης όχι μόνο έπειθε αλλά και αποστόμωνε όλους εκείνους τους Γάλλους που διέθεταν μια στοιχειώδη νοημοσύνη και μπορούσαν να κρίνουν και να αποδεχτούν το αποικιοκρατικό παρελθόν τους!

Σήμερα, μπουλούκια εξαθλιωμένων ανθρώπων εγκαταλείπουν τις πατρίδες τους για μια καλύτερη τύχη και ζωή. Όποιος νομίζει πως αυτό το κάνουν με χαρές και πανηγύρια είναι απολύτως γελασμένος! Αφγανοί, Πακιστανοί, Ιρακινοί, Παλαιστίνιοι και Κούρδοι ουσιαστικά εξαναγκάζονται να φύγουν από τις πατρίδες τους που αποτελούν θέατρα μιας παράλογης βίας. Εκεί, ο "πολιτισμένος" κόσμος τους δείχνει τα δόντια του και με κτηνωδίες προσπαθεί, δήθεν, να τους εκπολιτίσει και να εκδημοκρατίσει.

Ο γεννημένος το 1964 στο Tetwan του Κουρδιστάν, Σερχάτ Μπαπίρ, διαμένει στην Ελλάδα από το 1984. Ο Σερχάτ δανείζεται και τελειοποιεί τα εκφραστικά του μέσα κατά την διάρκεια των σπουδών του στην Σχολή Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. Παρακολουθεί τα εργαστήρια ζωγραφικής των καθηγητών Δ.Κοντού και Β.Δημητρέα. Συνεχίζει την μαθητεία του στην χαρακτική της ίδιας σχολής με καθηγητή τον Ξ. Σαχίνη.Το πληθωρικό έργο του Σερχάτ "έρχεται για μια ακόμα φορά να πιστοποιήσει ότι η μετανάστευση είναι πρώτα από όλα υπόθεση εσωτερική. Εμπεριέχει το αμετάκλητο ενός παρελθόντος , όταν ξεκληρίζεται ο οικογενειακός και κοινωνικός ιστός και ο εγκλιματισμός σε μια άλλη χώρα, μια χώρα υποδοχής, δίνει δυνατότητες αναδιαπραγμάτευσης για να μη χαθούν οι μνήμες" (Έλλη Κοκκίνη-Καπλάνη, ιστορικός-κριτικός τέχνης). Ο Σερχάτ Μπαπίρ, πολιτικός πρόσφυγας από το Κουρδιστάν, στερείται μια πατρίδα που, όμως, αναδημιουργεί κάθε ώρα και στιγμή. Η χαρακτική του είναι οι χαρακιές και τα σημάδια που αφήνει το συλλογικό τραύμα ενός λαού που επιμένει σε μια πατρίδα που δεν του αναγνωρίζουν.

Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 14, 2009

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ

Υπάρχουν δύο κατηγορίες ανθρώπων: αυτοί που μιλάνε πολύ και γρήγορα και αυτοί που μιλάνε πολύ και αργά (κανονικά πρέπει να εντάξουμε σε κατηγορία και όλους αυτούς που επιμένουν στην βουβαμάρα). Προσπαθώ να ανήκω στην δεύτερη κατηγορία και αυτό γιατί νιώθω πως αυτοί που μιλάνε πολύ και γρήγορα θέλουν κατά βάθος να αποσιωπήσουν κάτι ουσιώδες.Τα γράφω όλα αυτά με αφορμή τις πρώτες συγκεντρώσεις γονέων κατά τις οποίες εμείς οι νηπιαγωγοί ενημερώνουμε τους γονείς για τους κανόνες λειτουργίας των νηπιαγωγείων και κάνουμε μια συνοπτική παρουσίαση του αναλυτικού προγράμματος. Είναι αλήθεια πως με τα χρόνια αυτές οι ενημερωτικές συναντήσεις έχουν έναν ολοένα και περισσότερο διεκπεραιωτικό χαρακτήρα. Μοιάζουν να γίνονται για να γίνονται! Υπάρχουν γονείς που προσέρχονται με ενθουσιασμό και διάθεση να ακούσουν και γονείς που κοιτάνε διαρκώς τα ρολόγια τους. Μου έχει τύχει αρκετές φορές να θέλω να πω πολλά και να περιορίζομαι στα απολύτως απαραίτητα.Τότε, βλέπω απέναντι μου γονείς που βρίσκονται υπ' ατμόν. Αυτοί, όλο και κάποια δουλειά έχουν αφήσει στη μέση για να συμμετάσχουν στην ενημέρωση. Δεν ξέρω, αλλά όλες αυτές οι ενημερωτικές συναντήσεις γίνονται σχεδόν στο πόδι. Η βιαστική εκφορά του λόγου και αυτό το "άντε να τελειώνουμε γρήγορα" προσβάλλει νηπιαγωγούς και γονείς. Μόνη λύση θα ήταν η υποχρεωτική άδεια των εργοδοτών στους γονείς, αλλά τι λέω πάλι...


Παρακάτω θα ήθελα να βάλω κάποιους ενδεικτικούς κανόνες για τη λειτουργία του ολοήμερου νηπιαγωγείου. Αυτοί οι κανόνες καλό θα ήταν να δοθούν στους γονείς ως γραπτό κείμενο. Ασφαλώς, παραλείπονται κανόνες που ισχύουν για νηπιαγωγεία που έχουν ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας. Επίσης, υπάρχουν και άλλοι κανόνες που οι νηπιαγωγοί εκφράζουν προφορικά προς τους γονείς.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΟΥ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ
(Τηλέφωνο επικοινωνίας:...............)
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2009-2010
ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ: .......................................................................
ΚΑΝΟΝΕΣ ΠΟΥ ΙΣΧΥΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΩΡΑΡΙΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ:
-Προσέλευση νηπίων:.................
-Αποχώρηση νηπίων: ............
-Οι γονείς θα έρχονται πέντε λεπτά πριν τη λήξη του ωραρίου για να παραλάβουν τα παιδιά τους.
-Να υπάρχει σταθερός συνοδός του παιδιού. Σε περίπτωση αλλαγής, παρακαλείσθε να ενημερώνετε εγκαίρως την/τον νηπιαγωγό
-Το ωράριο θα τηρηθεί αυστηρά
2) -Κάθε νήπιο θα έχει τσάντα που θα περιέχει μια μικρή πετσέτα, χαρτομάντηλα, παγουρίνο (ή μπουκάλι με νερό) και το δεκατιανό που θα το έχει έτοιμο από το σπίτι του ή θα το προμηθεύεται από το κυλικείο του σχολείου. Να υπάρχει ποικιλία στο δεκατιανό. Στο πλαίσιο της υγιεινής διατροφής, συνιστάται στους γονείς να αποφεύγουν τα γλυκά και τυποποιημένα προϊόντα (π.χ, κρουασάν)
-Το μεσημεριανό φαγητό θα το φέρνουν οι γονείς κατά την προσέλευσή τους το πρωί. Το φαγητό θα διατηρείται σε μεταλλικά κατσαρολάκια που θα τοποθετούνται στο ψυγείο μέσα στην κουζίνα. Το όνομα του νηπίου θα είναι ευδιάκριτο και θα αναγράφεται τόσο στο καπάκι όσο και στο υπόλοιπο μέρος της κατσαρόλας. Δεν φέρνετε φαγητό άλλη ώρα της ημέρας. Οι μερίδες του φαγητού θα είναι μικρές και όχι υπερβολικές. Τηρείτε το εβδομαδιαίο μενού.
-Τα παιδιά δεν θα έχουν μεγάλα νύχια, ούτε και σταυρουδάκια.Τα κορίτσια δεν θα φορούν σκουλαρίκια στα αυτιά.
-Τα παιδιά να μάθουν να αυτοεξυπηρετούνται στην τουαλέτα.
-Να πλένουν μόνα τους τα χέρια.
-Να έχουν χαρτομάντηλα και να μπορούν να τα χρησιμοποιούν σε περιπτώσεις καταρροής.
-Να φοράνε μόνα τους γάντια και μπουφάν.
-Να φοράνε άνετα και ευρύχωρα ρούχα.
-Αν είναι εφικτό να έχουν παπούτσια χωρίς κορδόνια.
-Τα νήπια που αρρωσταίνουν θα μένουν στο σπίτι τους και θα έρχονται στο νηπιαγωγείο αφού αναρρώσουν πλήρως.
-Σ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς λαμβάνετε προληπτικά μέτρα για τις ψείρες.
-Τα παιδιά δεν έρχονται στο νηπιαγωγείο με δικά τους παιχνίδια από το σπίτι. Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο με περιπτώσεις παιδιών που έχουν προβλήματα προσαρμογής στην αρχή της χρονιάς.
-Καθημερινά προσέχετε τον πίνακα ανακοινώσεων που βρίσκεται στο διάδρομο και εκτός της αίθουσας του νηπιαγωγείου.
-καθημερινά έχετε εξασφαλισμένη λύση σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (ξαφνική αρρώστια του/της νηπιαγωγού, αιφνίδια αδιαθεσία του νηπίου ή κάποιο ατύχημα)
3) Χρειαζόμαστε: α) Τρεις φακέλους με λαστιχάκι σε χρώματα κόκκινο, μπλε και κίτρινο.
β) Οδοντόβουρτσα με θήκη, οδοντόκρεμα και ένα πλαστικό ποτηράκι στο οποίο θα αναγράφεται το όνομα του νηπίου (για όσους νηπιαγωγούς θέλουν να δοκιμάσουν στην πράξη το πλύσιμο των δοντιών στα νήπια).
γ) Τα νήπια να έχουν μια αλλαξιά ρούχα (παντελόνι-μπλούζα) σε περίπτωση που βρέχονται.
δ) Δεν ξεχνάτε να γράφετε σε εμφανές σημείο το όνομα του νηπίου σ’ όλα αυτά που φέρνετε στο νηπιαγωγείο.

Κυριακή, Σεπτεμβρίου 13, 2009

ΠΕΡΙ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗΣ!

Υποθέστε πως προετοιμάζετε ψυχολογικά το νήπιο για την πρώτη μέρα στο ολοήμερο νηπιαγωγείο.Του μιλάτε πολύ, διατηρείτε τον αυτοέλεγχό σας και δεν επιβαρύνετε τον ψυχισμό του με το δικό σας άγχος αποχωρισμού. Μαζί με το νήπιο έχετε προνοήσει να επισκεφτείτε το νηπιαγωγείο σε ανύποπτο χρόνο και δεν παραλείπετε να ενημερώνετε διαρκώς το παιδί σας για όλα αυτά που θα συναντήσει εκεί. 'Εχετε κάνει ως γονείς την καλύτερη προεργασία, αλλά το παιδί σας θα μείνει από την πρώτη μέρα έναρξης των μαθημάτων για ένα ολόκληρο οχτάωρο στο σχολείο. Όσο και αν προσπαθήσατε να το καθησυχάσετε, λέγοντας πως ο χρόνος που θα μένει στο σχολείο δεν θα είναι πολύς, το νήπιο δεν μπορεί να κατανοήσει διότι δεν έχει την αίσθηση του χρόνου. Αυτήν θα την οικοδομήσει σταδιακά και μέσα από επαναλαμβανόμενες μεταβάσεις και αποχωρήσεις από το χώρο του σχολείου. Λυπάμαι, αλλά είναι φανερό πως αυτή η εγκύκλιος που ορίζει με αυστηρό τρόπο πως το ολοήμερο νηπιαγωγείο ξεκινάει κανονικά το ωράριο του φτιάχτηκε από ανθρώπους ημιμαθείς και πιεσμένους , που ενδιαφέρονται περισσότερο για το πολιτικό κόστος των ψηφοφόρων-γονέων και λιγότερο για την ομαλή προσαρμογή τετράχρονων και πεντάχρονων παιδιών. Άραγε, εκείνος ο "προϊδεασμός" με τον οποίο μας βομβάρδιζαν ως απαραίτητο στάδιο για την οργάνωση και υλοποίηση μιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας τι απέγινε;

Υ.Γ Καλή χρονιά σ' όλους τους συναδέλφους της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Βοηθείστε, όσο μπορείτε, τους μαθητές!

Κυριακή, Σεπτεμβρίου 06, 2009

ΦΤΗΝΟΠΩΡΟ

(Κολυμπώντας μέσα μας! Ελεγεία για το καλοκαίρι που αποχαιρετούμε)


Όχι μόνο βούτηξαν το δάχτυλό τους μέσα στο μέλι, όχι μόνο το έγλειψαν επιδεικτικά, αλλά έπεσαν ολόσωμοι μέσα στο παχύρευστο υγρό.Τώρα κυκλοφορούν γλοιώδεις! Κολλάνε σ' 'ολες τις επιφάνειες. Η συγκολλητική ύλη της ύπαρξής τους παγιδεύει όλους αυτούς που ομιλούν απταίστως τη γλώσσα της Οικονομίας. Μέσα στον βόμβο της Αγοράς ξεπροβάλλει επί τόσους αιώνες η ίδια συμπαγής μάζα της θλιβερής εξουσίας. Και όλα αυτά σε μια χώρα όπου ο ποιητής της, Νίκος Καρούζος, νοσούσε από ύπαρξη...