Τετάρτη, Αυγούστου 04, 2010

ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ


[To εξώφυλλο από την εργασία που πραγματοποιήθηκε  και ολοκληρώθηκε σε νηπιαγωγείο της Θεσσαλονίκης τον Μάιο του 2010. Οι ήρωες για τους οποίους μάθαμε περισσότερες πληροφορίες ήταν ο Μπομπ ο Μάστορας, η Μπάρμπι, ο Μπεν Τεν, η Φραουλίτσα και ο Μπάτμαν. Επιλέχθηκαν ήπιες και πιο δυναμικές μορφές τηλεοπτικών ηρώων που ανήκαν και στα δύο φύλα ]




ΕΙΣΑΓΩΓΗ


Οι εικόνες από τους ήρωες της τηλεοπτικής πραγματικότητας κατακλύζουν το φαντασιακό των παιδιών. Ομάδες συγκροτούνται με κριτήριο το ενδιαφέρον για τον Μπεν Τεν. Δύο νήπια μπορούν να μαλώνουν γιατί η στάμπα που απεικονίζει τον Μπάτμαν σε μπλούζα του ενός, είναι μεγαλύτερη από την στάμπα του ίδιου ήρωα που υπάρχει στις κάλτσες του άλλου παιδιού. Τα παιδιά εμπλέκονται σε συζητήσεις και διαφωνούν. θέλοντας να υπερασπιστούν τους ήρωες που συμπαθούν αναπτύσσουν τον προφορικό τους λόγο. Τα κορίτσια προτιμούν την Μπάρμπι ενώ τα αγόρια επιλέγουν πιο δυναμικές μορφές γεμάτες δράση. Τα παπούτσια ενός Μπάτμαν μεταφέρουν την παντοδυναμία του συγκεκριμένου ήρωα στα πόδια των παιδιών που τα φοράνε. Είναι πράγματι εντυπωσιακή η διαπίστωση να βλέπουμε αποτυπωμένες τις μορφές των ηρώων σε χάρακες, σβηστήρες, σκουφάκια, παγουρίνο, τσάντες, μπλούζες και κάλτσες. Κυριολεκτικά, οι τηλεοπτικοί ήρωες «ντύνουν» τα νήπια!


Τα ερεθίσματα που λαμβάνουμε ως νηπιαγωγοί μέσα από τα ιχνογραφήματα, τις κινήσεις και την γλώσσα των νηπίων είναι πολλά και αποδεικνύουν πως το οπτικό υλικό της τηλεόρασης έχει περάσει και εντυπωθεί στον συμβολικό τους κόσμο! Από εκεί τα μηνύματα που εκπέμπονται είναι πολλά και διαρκή. Τα νήπια προσπαθούν να οικειοποιηθούν τους ήρωες και να αποκτήσουν τις μαγικές δυνάμεις τους.


Η σύνθεση του μαθητικού δυναμικού της τάξης- 12 αγόρια και 2 κορίτσια- και το διαρκές και αμείωτο ενδιαφέρον των παιδιών οδήγησε στην υλοποίηση ενός σχεδίου εργασίας που είχε σαν βασικό στόχο να εκλογικεύσει και να απομυθοποιήσει- όσο αυτό είναι δυνατόν- την παντοδυναμία των τηλεοπτικών προτύπων και να καταστήσει ακόμη πιο σαφείς τις αντιλήψεις των παιδιών γι’ αυτά τα πρότυπα μίμησης. Σε ένα σύγχρονο νηπιαγωγείο που είναι μαθητοκεντρικό χρειάζεται να εκμεταλλευόμαστε κάθε ευκαιρία για μάθηση, διατηρώντας πάντα στην μνήμη μας ότι η μάθηση που βασίζεται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών δύσκολα ξεχνιέται.



Νηπιαγωγός, Ξενίδης Ιωάννης


 


Δίνεται στα νήπια ένα χαρτί με τους λογότυπους των τηλεοπτικών παιδικών προγραμμάτων. Τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να διακρίνουν τα προγράμματα των ηρώων που παρακολουθούν στην τηλεόραση.




[Παρακάτω βλέπετε ότι οι τηλεοπτικοί ήρωες δηλώνουν πανταχού παρόντες σε σβηστήρες, παγουρίνο, τσάντες, κάρτες, σκουφάκια, κάλτσες, μπλούζες].

  


[ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ]






0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα