Σάββατο, Μαΐου 26, 2012

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ "ΚΡΙΤΙΚΑ"-9η ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ


(Για τον Γεράσιμο Βώκο-τον βλέπετε και στο βίντεο την πρώτη μέρα της 9ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης - οι αρχαίοι Έλληνες ήταν πιο συνειδητοποιημένοι πολιτικά από εμάς. Τότε, όσοι εμπλέκονταν με τα κοινά είχαν να αντιμετωπίσουν την ερώτηση "ποιός ήταν ο βίος τους;" και όχι τι είδους φιλοσοφικό σύστημα ασπάζονταν. Για τον Βώκο την μάχη ανάμεσα στον Φιλόσοφο και τον Σοφιστή την κερδίζει ο δεύτερος.) 

Σε εποχές που κυριαρχεί ο μονοδιάστατος λόγος των συμπτωμάτων της οικονομικής κρίσης είναι σχεδόν "αυτοκτονική" η εμφάνιση ενός περιοδικού (Κριτικά- υπάρχει σε ηλεκτρονική μορφή από το 2009) που ασχολείται με την Φιλοσοφία και περιλαμβάνει βιβλιοκρισίες Φιλοσόφων. Ο Βασίλης Κάλφας, ένας εκ των ομιλητών, μας λέει πως η δημοκρατία της Βαϊμάρης υπήρξε πιο γόνιμη περίοδος από τον θλιβερό εφησυχασμό της μεταπολιτευτικής περιόδου στην χώρα μας. Επισημαίνει πως  απ' αυτήν την περίοδο απουσιάζουν οι ουσιαστικές αντιπαραθέσεις και η γόνιμη κριτική. Αντιθέτως, κάνουν θραύση τα ωραία λόγια και οι θετικές κριτικές ανάμεσα σε ανθρώπους και παρέες  - αν είναι έτσι θα πρέπει να αναθεωρήσουμε πολλά από αυτά που πιστεύαμε μέχρι τώρα. Ο Κάλφας λέει πως υπάρχει μια κρίση πολιτισμού, μόρφωσης και παιδείας. Η Φινλανδία που στις μέρες μας είναι ένα κράτος υπόδειγμα, βρέθηκε σε δεινή οικονομική θέση την δεκαετία του 1980. Ωστόσο ορθοπόδησε, κάνοντας περικοπές παντού εκτός από την έρευνα και την παιδεία. Η Φιλοσοφία για τον Κάλφα  είναι μια μορφή ιστορίας της σκέψης. Ο μόνος τρόπος για να βοηθήσουμε είναι να εργαζόμαστε με τον καλύτερο και πιο ευσυνείδητο τρόπο. 

Ο Γιώργος Ζωγραφίδης λέει πως οι κοινωνίες μας βιώνουν μια διαρκή κρίση και ευτυχώς που δεν περιμένουμε από τους Φιλοσόφους να μας μιλάνε για αυτήν την κρίση και να προτείνουν λύσεις εξόδου. Η Φιλοσοφία όπως και η Ποίηση, δεν "κινητοποιούν τις μάζες". Οι Φιλόσοφοι έχουν υψηλά ποσοστά αυτισμού και ενίοτε τάσσονται με το πλευρό της εξουσίας.

Για τον Άρη Στυλιανού οι αφηγήσεις της κρίσης είναι υλικό  που καθώς το επεξεργαζόμαστε μπορεί να μας προμηθεύσει πιο σύνθετες γνώσεις και να μας κάνει να σκεφτούμε πιο βαθιά. Η Φιλοσοφία  έχει κάποια απόσταση από τις συγκυρίες αλλά, ωστόσο, μπορεί να θέσει τους πιο επίκαιρους προβληματισμούς. Όποιος είναι δημοκράτης δεν μπορεί να σκέφτεται σαν τον Πλάτωνα. Ο Στυλιανού κάνει αναφορά στον Γκράμσι και στο περιεχόμενο που δίνει αυτός στην έννοια της κρίσης. Η κρίση, σύμφωνα με τον Γκράμσι,  είναι το διάστημα ανάμεσα στο παλιό που έχει πεθάνει και στο καινούριο που δεν έχει φανεί ακόμη.

Η εμφάνιση του καινούριου είναι ο διακαής πόθος όλων των κοινωνιών που έχουν περιέλθει σε τέλμα και σε βαθιά ανυποληψία.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα