Σάββατο, Ιουλίου 14, 2012

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ "ΧΑΡΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ.


(Από την εκδήλωση του περιοδικού Intellectum στην 9η διεθνή έκθεση Θεσσαλονίκης. Δευτερολογεί ο Χάρης Βλαβιανός)

Διαβάζω πως ο Χίτλερ το 1938 (Γιάννης Ν.Μπασκόζος -Βήμα, 6/5/2012) ήταν αποφασισμένος να προχωρήσει στην παραγωγή του "αυτοκινήτου του λαού". Ο Χίτλερ είχε ήδη σταθεροποιήσει την εξουσία του, είχε τσακίσει την αντιπολίτευση και τα εργατικά συνδικάτα κι είχε λύσει σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα της ανεργίας, στρατιωτικοποιώντας τη γερμανική οικονομία. Τη χρονιά εκείνη, για λόγους προπαγάνδας, υιοθέτησε την ιδέα του Δρος Φέρντιναντ Πόρσε για ένα φτηνό αυτοκίνητο (Ιστοσελίδα, ΣΕΙΣΑΧΘΕΙΑ). Ο Χίτλερ αναζητούσε παντού σύμβολα δύναμης και το αυτοκίνητο  μπορούσε να υπηρετήσει τα βαθύτερα σχέδια του!  Το 1938, για την μελλοντική μαζική παραγωγή του αυτοκινήτου ιδρύθηκε η εταιρεία Gesellschaft zur Vorbereitung des Volkswagen, η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε Volkswagen-Werke GmbH και ξεκίνησε να κτίζεται το μεγαλύτερο την τότε εποχή εργοστάσιο αυτοκινητοβιομηχανίας. Στην πραγματικότητα ξεκίνησε η δημιουργία μίας ολόκληρης πόλης, που μαζί με το εργοστάσιο, θα περιλάμβανε και οικισμούς για τους εργαζόμενους και όλες τις βοηθητικές εγκαταστάσεις. Η πόλη αυτή ιδρύθηκε την 1-η Ιουλίου 1938, υπό το όνομα «Βόλφσμπουργκ» (Wolfsburg) και ακόμα και σήμερα είναι η έδρα της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen (πηγή: Βικιπαίδεια). Η διάθεση "μικρών, χρηστικών και καλοσχεδιασμένων"αυτοκινήτων θα γινόταν μέσα από το πρόγραμμα "Δύναμη μέσω της χαράς" που ήταν μια μεγάλη και ελεγχόμενη από το κράτος οργάνωση για τη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου και της παροχής ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων. Ο Χίτλερ και ο στρατιωτικός μηχανισμός του Γ' Ράιχ ηξεραν πως έπρεπε να διαμορφώσουν συνθήκες ευδαιμονίας για τους εργαζόμενους. Η άσκηση, η υγιεινή διατροφή, η σχολαστική τήρηση των κανόνων υγιεινής στους χώρους εργασίας, η ψυχαγωγία με μουσικές και ορχήστρες, τα ταξίδια, η παρακολούθηση κινηματογραφικών ταινιών, οι κρουαζιέρες και οι ικανοποιητικές αμοιβές, όλα ήταν εμβόλιμα και σκοπίμως ενταγμένα στον εργασιακό χρόνο των Γερμανών. Η εργασία μετατρεπόταν σε μια χαρούμενη δραστηριότητα που δεν σταματούσε να εκπλήσσει τους Γερμανούς! Με παρακράτηση 5 μάρκων από τον μισθό τους οι Γερμανοί θα μπορούσαν να αποκτήσουν σιγά σιγά το δικό τους αυτοκίνητο και να γίνουν ευτυχισμένοι και δυνατοί. Η χρηστική αξία του αυτοκινήτου συγχωνευόταν με τη συμβολική του σημασία.

Το όραμα του Χίτλερ για την μαζική χρήση των αυτοκινήτων μέσα από το πρόγραμμα "Δύναμη μέσω της χαράς" ματαιώθηκε από την έναρξη του δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Οι εργάτες που θα κατασκεύαζαν το «αυτοκίνητο του λαού», τον πασίγνωστο πλέον Σκαραβαίο στράφηκαν στην πολεμική παραγωγή.

Το ναζιστικό πρόγραμμα "Δύναμη μέσω της χαράς" αντικαταστάθηκε στα χρόνια που μεσολάβησαν σε "Χαρά μέσω της κατανάλωσης". Τα αυτοκίνητα ήταν ένα προϊόν στα τόσα άλλα που οι καταναλωτές χαίρονταν να καταναλώνουν. Το πρόγραμμα "χαρά μέσω της κατανάλωσης" που υιοθέτησαν όλες οι δημοκρατικές κοινωνίες, άρχισε να παρουσιάζει προβλήματα από τη στιγμή που υπήρξαν μεγάλες περικοπές στα εισοδήματα των καταναλωτών. Η κατανάλωση κατέρρευσε και μαζί με αυτήν χάθηκε και η χαρά στα πρόσωπα των ανθρώπων...          

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα