Τρίτη, Ιανουαρίου 01, 2013

Ο ΜΙΚΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΣ


(Τρεις πυκνογραμμένες σελίδες και μισή, οι χειρόγραφες σημειώσεις μου για την τανία που παρακολούθησα σήμερα στη ΕΤ1)

Σπανίως ενημερώνομαι από τα έντυπα για το τηλεοπτικό πρόγραμμα της τρέχουσας εβδομάδας. Όποτε συναντώ μια όμορφη ταινία, το κάνω εντελώς τυχαία! Τις απογευματινές ώρες σήμερα, κάθισα και παρακολούθησα το υπόλοιπο μιας γαλλικής ταινίας. Η ταινία είχε για πρωταγωνιστές παιδιά και ήταν μεταγλωττισμένη. Αν κατάλαβα καλά, ο μικρός Νικόλας  βίωνε το άγχος και την ανασφάλεια από τον ερχομό ενός μωρού στην οικογένεια. Ωστόσο, το βίωμα αυτό ήταν πραγματικό αλλά δεν αφορούσε ένα πραγματικό γεγονός! Όλα αυτά το παιδί τα φαντάζεται και σίγουρα είναι αποτέλεσμα μιας μεγάλης παρανόησης. Πραγματικό ή φανταστικό το πρόβλημα, το παιδί το μοιράζεται με τους άλλους συμμαθητές του. Αυτοί συμμερίζονται το άγχος και την αγωνία του και θέλουν να τον βοηθήσουν. Όλα βασίζονται σε μια παρανόηση που είναι αρκετή για να ξεκινήσει η πλοκή της ιστορίας!

Το σχολείο στο οποίο φοιτούν τα παιδιά έχει αυστηρές αρχές διαπαιδαγώγησης. Η δασκάλα που κάνει μάθημα στα παιδιά είναι συμπαθητική στα μάτια τους. Ωστόσο, χρειάζεται να λείψει για μερικές μέρες από το σχολείο. Αντικαθίσταται από μια άλλη δασκάλα που φημίζεται για την αυταρχικότητά της αλλά και για την εμμονή της να διδάσκει το μάθημα  της γεωγραφίας που αφορά τα ποτάμια της Γαλλίας. Τα παιδιά το γνωρίζουν αυτό και προετοιμάζονται καταλλήλως για τις πιθανές ερωτήσεις. Κατά την διάρκεια της διδασκαλίας όλα γίνονται όπως τα προβλέπουν οι μικροί μαθητές. Η δασκάλα είναι τόσο στρυφνή και απόλυτη που καταφέρνει να τιμωρήσει τον πιο πειθαρχημένο και καλό μαθητή της τάξης- το μοναδικό παιδί με γυαλιά! Ο υπερβάλλων ζήλος της για τον απόλυτο έλεγχο της τάξης την κάνει μισητή στον υποδειγματικό μαθητή που ονειρεύεται την εκδίκησή του. Μια σοκολάτα ληγμένη ως δώρο στην δασκάλα είναι η εκδίκηση του μαθητή. Την επόμενη μέρα η αυστηρή δασκάλα απουσιάζει. Ο μαθητής συνδέει την απουσία της με την ληγμένη σοκολάτα και τον ζώνουν οι ενοχές. Ωστόσο, η δασκάλα δεν παθαίνει τροφική δηλητηρίαση αλλά αρρωσταίνει από γρίπη. Η καρδιά του παιδιού πηγαίνει στη θέση της! Χωρίς διαθέσιμες δασκάλες για αντικατάσταση, ο διευθυντής του σχολείου διαλέγει τον πρώτο μαθητή της τάξης για να αναλάβει τον ρόλο του δασκάλου. Αυτός παίρνει στα σοβαρά τον ρόλο του και ζητάει από τους άλλους συμμαθητές του να κάνουν ασκήσεις αριθμητικής. Τα υπόλοιπα παιδιά τον αποδοκιμάζουν και κάποιος του επιτίθεται και τον ρίχνει από την έδρα επευφημούμενος από τους συμμαθητές του!

Εκτός σχολείου ένα άτυπο δίκτυο αλληλεγγύης αναπτύσσεται. Τα παιδιά ψάχνουν να βρουν τρόπο για να βοηθήσουν τον συμμαθητή τους να απαλλαγεί από το ανεπιθύμητο μωρό το οποίο δεν έχει γεννηθεί ακόμη. Μια λύση που σκέφτονται είναι να το απαγάγουν! Κάτι τέτοιο δεν μπορούν να κάνουν από μόνα τους. Την απαγωγή πρέπει να την κάνει ένας ενήλικος και δη ένας γκάνγκστερ! Για να τον βρουν πηγαίνουν και στέκονται έξω από τη φυλακή. Εκείνη τη στιγμή αποφυλακίζεται ένας κακοποιός. Του φωνάζουν να έρθει κοντά του αλλά δεν προλαβαίνει. Ένα αυτοκίνητο περνάει με ιλιγγιώδη ταχύτητα και οι επιβάτες τον γαζώνουν με σφαίρες και τον σκοτώνουν. Τα παιδιά αποχωρούν τρομαγμένα. Η πρώτη τους απόπειρα να βρουν έναν γκάνγκστερ αποτυγχάνει. Ωστόσο, δεν απογοητεύονται και συνεχίζουν την προσπάθεια. Είναι τόση η αφέλειά τους που κοιτάζουν να τον ανακαλύψουν μέσα από τον τηλεφωνικό κατάλογο. Αντί για γκάνγκστερ βρίσκουν έναν που έχει γκαράζ επιδιόρθωσης αυτοκινήτων και επικοινωνούν μαζί του! Οι παρανοήσεις δίνουν και παίρνουν! Κανείς από τους συνομιλητές δεν καταλαβαίνει τον λόγο της επικοινωνίας! Τα παιδιά μιλούν υπαινικτικά για ένα μωρό και ο ιδιοκτήτης του συνεργείου τούς ορίζει την τιμή των 500 φράγκων για να κάνει τη δουλειά! Τα παιδιά τα βρίσκουν σκούρα! Πρέπει πάση θυσία να εξευρεθεί το παραπάνω ποσό. Δεν εργάζονται για να αμείβονται. Κάποιος έχει τη φαεινή ιδέα να παίξουν στον τζόγο! Στο σχολείο δοκιμάζουν μια ρουλέτα αλλά την εντοπίζει ο επιτηρητής δάσκαλος και την κατάσχει. Μια μεγάλη εχθρότητα αναπτύσσεται μεταξύ δασκάλων και μαθητών. Ένας μαθητής συλλαμβάνεται επαυτοφώρω να γράφει υβριστικά συνθήματα εναντίον των δασκάλων. Στο γραφείο του διευθυντή γίνεται σύσκεψη για το είδος της ποινής που θα επιβληθεί στον μαθητή για την υβριστική και ανάρμοστη συμπεριφορά του.

Ο χώρος του σχολείου είναι αφιλόξενος για τα σχέδια των παιδιών. Πρέπει να δράσουν εκτός του σχολικού περιβάλλοντος. Έξω, εξαπατούν μια γιαγιά που την πείθουν να παίξει μαζί τους ρουλέτα. Η γιαγιά κερδίζει και απαιτεί τα κέρδη της. Τα παιδιά μην έχοντας τίποτα να της δώσουν, το βάζουν στα πόδια!

Η εξεύρεση του χρηματικού ποσού των 500 φράγκων είναι μια δύσκολη υπόθεση. Τα παιδιά χρειάζεται να χρησιμοποιήσουν το επιχειρηματικό τους δαιμόνιο. Επηρεασμένα από την ιστορία του Οβελίξ και του μαγικού φίλτρου, σκαρφίζονται κάτι ανάλογο. Σε ένα μεγάλο καζάνι ανακατεύουν διάφορα υλικά και παρασκευάζουν έναν ζωμό που διαφημίζουν ότι είναι μαγικός. Η κατάποση αυτού του ζωμού κάνει τους ανθρώπους δυνατούς και άτρωτους! Για του λόγου το ασφαλές γίνονται και δοκιμές. Αυτός που πίνει πηγαίνει και δοκιμάζει τη δύναμή του στην ανατροπή ενός εγκαταλελειμμένου και σκουριασμένου λεωφορείου. Για να πετύχει το κόλπο, η μία πλευρά του λεωφορείου είναι γεμάτη με μεγάλα σακιά και πέτρες που την βαραίνουν και ευνοούν την εύκολη ανατροπή του. Το παιδί που έχει πιει πηγαίνει και σηκώνει το λεωφορείο. Το λεωφορείο ανατρέπεται στα πλάγια και το παιδί νιώθει ένας μικρός θεός! Όλοι πείθονται για τις μαγικές ιδιότητες του σκευάσματος. Πουλιέται στα 5 φράγκα. Το νέο διαδίδεται γρήγορα και από στόμα σε στόμα. Ουρές παιδιών στέκονται υπομονετικά για να πληρώσουν και να παραλάβουν το μαγικό σκεύασμα που θα τους κάνει παντοδύναμους! Τα παιδιά καταφέρνουν να μαζέψουν 530 φράγκα, λεφτά που υπερκαλύπτουν το αναγκαίο ποσό. Στο μεταξύ η απάτη αποκαλύπτεται! Ένα παιδί που έχει πιει το σκεύασμα εμφανίζει εξανθήματα και ο πατέρας του καταδιώκει τα παιδιά χωρίς ωστόσο να μπορέσει να τα πιάσει!

Η ζωή στο σχολείο συνεχίζεται κανονικά. Η δασκάλα επιστρέφει κανονικά στα μαθήματά της αλλά βρίσκεται εν αναμονή της επίσκεψης του επιθεωρητή. Έχει άγχος γι’ αυτήν την επίσκεψη και απειλεί τους μαθητές της να μην τολμήσουν να την εκθέσουν με γέλια και φασαρίες. Ο επιθεωρητής καταφτάνει και για να αξιολογήσει την εργασία της δασκάλας επιλέγει τυχαία τον πιο αδύναμο και αφηρημένο μαθητή. Ο μαθητής ερωτάται για την ονομασία του ποταμού που διασχίζει το Παρίσι και καθυστερεί στην απάντηση. Ωστόσο, απαντάει σωστά και βγάζει ασπροπρόσωπη την δασκάλα του! Η απάντησή του είναι ανέλπιστη και οι συμμαθητές του ζητωκραυγάζουν!

Τα παιδιά με τα κοντά παντελονάκια έχουν εκπληρώσει μόνο το πρώτο μέρος του σχεδίου τους. Έχουν συγκεντρώσει τα 500 φράγκα. Επικοινωνούν ξανά με τον ιδιοκτήτη του συνεργείου και του λένε πως διαθέτουν το ποσό που τους έχει ζητήσει. Ωστόσο, πάλι υπάρχουν οι παρανοήσεις! Άλλα καταλαβαίνουν τα παιδιά και άλλα ο τεχνικός του συνεργείου, που ζητάει τώρα να έρθουν με το αυτοκίνητο για να γίνει η «δουλειά»! Καινούρια βάσανα λοιπόν για τα παιδιά που πρέπει γρήγορα να βρουν αυτοκίνητο. Αναγκάζονται να κλέψουν. Στο δρόμο οδηγούν επικίνδυνα. Από καθαρή τύχη δεν τρακάρουν με άλλα αυτοκίνητα και δεν τραυματίζουν πεζούς. Τελικά, η τρελή κούρσα του αμαξιού σταματά! Τα παιδιά ανακουφισμένα βγαίνουν έξω από το αυτοκίνητο για να ηρεμήσουν από την υπερένταση. Εκείνη τη στιγμή περνάει από δίπλα τους το παιδί για το οποίο γίνεται όλη η προσπάθεια. Τους ανακοινώνει την αλλαγή της στάσης του. Τώρα, το μωρό που θα έρθει είναι ευπρόσδεκτο. Θα του μάθει να παίζει και θα το διατάζει. Ένα αδερφάκι δεν είναι κακό και απειλητικό. Τα υπόλοιπα παιδιά που τον ακούν μένουν έκπληκτα! Αναλογίζονται τις προσπάθειες που έκαναν και τους κινδύνους που πέρασαν και ανακουφίζονται! Οι ενέργειές τους πρέπει να σταματήσουν άμεσα. Δεν υπάρχει λόγος να συνεχίζουν.

Ο Νικόλας φαίνεται να αγνοεί τον αγώνα των συμμαθητών του! Επιστρέφει στο σπίτι του και ζητάει από τους γονείς του, μια φαντασμένη μητέρα που της αρέσει να κάνει επίδειξη πνεύματος και έναν μετριοπαθή πατέρα, να του κάνουν ένα αδερφάκι. Οι γονείς διασκεδάζουν με την επιθυμία του. Το δείπνο που γίνεται μετά, εξελίσσεται σε μια βραδιά με γέλια και χαρές. Το παιδί αποκοιμιέται χαρούμενο χωρίς να παίρνει σίγουρη απάντηση γι' αυτό που ζητάει. Λίγο καιρό μετά και επιστρέφοντας από το σχολείο, η μητέρα τού ανακοινώνει το χαρμόσυνο γεγονός της εγκυμοσύνης της. Η επιθυμία του πραγματοποιείται! Το αγόρι αδημονεί. Συνεχώς ρωτάει για το χρόνο που θα γεννηθεί το αδερφάκι του. Ωστόσο, αλλιώς τα φανταζόταν κι αλλιώς συμβαίνει. Το μωρό που γεννιέται είναι κορίτσι και όχι αγόρι. Είναι κοριτσάκι με «κόκκινο και ζαρωμένο δέρμα που όλο ρεύεται». Είναι τόση η απογοήτευση του αγοριού που λέει πως θα προτιμούσε έναν σκύλο αντί για το μωρό! Αν κάτι φαίνεται να τον καθησυχάζει είναι η ανάμνηση από όσα είχε γράψει σε μια έκθεση στο σχολείο με θέμα, «Τι θα θέλατε να γίνετε όταν μεγαλώσετε;». Η απάντηση που έδινε συνοπτικά ο Νικόλας σε εκείνη την έκθεση ήταν «Να κάνω τους ανθρώπους να γελούν». Στους ανθρώπους, σίγουρα, περιλαμβάνεται κι η νεογέννητη αδελφούλα του!

Μια πολύ γλυκιά ταινία! Εκ των υστέρων διάβασα στο τηελοπτικό πρόγραμμα της ΕΤ1 τα εξής:


Ο μικρός Νικόλας είναι ένα αθώο, χαριτωμένο αγόρι που ζει με την οικογένεια και τους φίλους του και περνάει τόσο καλά που δεν θέλει τίποτα να αλλάξει στη ζωή του. Έλα όμως που πάντα κάτι αλλάζει! Στην πρώτη του κινηματογραφική περιπέτεια, ο μικρός Νικόλας έχει να αντιμετωπίσει μια τεράστια πρόκληση: νομίζει πως πρόκειται να αποκτήσει αδελφάκι! Όσο προσπαθεί να πείσει τους γονείς του ότι είναι μοναδικός, τόσο μπλέκει σε γκάφες και αταξίες. Γι’ αυτό αλλάζει τακτική και ζητάει τη βοήθεια της παρέας του. Το αποτέλεσμα; Ξεκαρδιστικά απρόοπτα και το απόλυτο χάος! Μια μεγάλη έκπληξη όμως τον περιμένει…


Διάρκεια: 91'
Παραγωγή:Γαλλίας
Παίζουν: Μαξίμ Γκοντάρ, Βενσάν Κλοντ, Βαλερί Λεμερσιέ, Καντ Μεράντ
Σκηνοθέτης: Λορέν Τιράρ

3 σχόλια:

Τη 7:42 μ.μ. , Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα. Αναρωτιέμαι αν έχετε στη διάθεσή σας ποιήματα του Επαμεινώνδα Ασλανίδη. Εάν ναι, θα μπορούσατε να μου στείλετε μέσω μέιλ κάποια; Ζω στην επαρχία και δεν έχω πρόσβαση σε κάποιο βιβλιοπωλείο που να τα έχει. Εάν θέλετε δώσ'τε μου κάποιο μέιλ και θα μιλήσουμε από εκεί. Ευχαριστώ.

 
Τη 11:15 μ.μ. , Ο χρήστης Blogger ΙΩΑΝΝΗΣ ΞΕΝΙΔΗΣ είπε...

mesokosmosxenidis@gmail.com

 
Τη 12:08 π.μ. , Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Σας έχω στείλει μέιλ στη διεύθυνση που μου δώσατε. Όποτε μπορέσετε, θα χαρώ να λάβω τα ποιηματα. Στέλνω αυτό το μήνυμα προς επιβεβαίωση του μέιλ που σας έστειλα κι όχι φυσικά για να βιαστείτε! Ευχαριστώ πολύ και τις ευχές μου (έστω και καθυστερημένα) για τη γιορτή σας.

 

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα