Τετάρτη, Ιανουαρίου 23, 2013

ΚΟΡΑΚΙΣΤΙ ΦΘΕΓΓΕΣΘΕ!

Αποκαλείται ο άρχων του γηπέδου. Διαθέτει μαύρη αθλητική περιβολή και κληρώνεται για να διατητεύει ποδοσφαιρικούς αγώνες. Ο άρχοντας αυτός εγγυάται την ομαλή διεξαγωγή του αγώνα μέσα στο γήπεδο. Στις κερκίδες και στον περιβάλλοντα χώρο του γηπέδου  υπάρχουν  η αστυνομία και οι ομάδες περιφρούρησης της γηπεδούχου ΠΑΕ. Ο διαιτητής πρέπει να διαθέτει εξαιρετική φυσική κατάσταση , να έχει καλή αντίληψη και να παίρνει ακαριαία ακριβοδίκαιες αποφάσεις. Ο μαυροφορεμένος κύριος με το το κοντό παντελονάκι θα πρέπει να ξέρει απέξω και ανακατωτά τους κανονισμούς του ποδοσφαιρικού παιχνιδιού και να τους εφαρμόζει χωρίς να έχει διάθεση να μεροληπτεί.

Στα "Παράδοξα" (16 Μαίου 1999) ο Ευγένιος Αρανίτσης τονίζει την αναγκαιότητα μιας φιλοσοφικής διάκρισης ανάμεσα στον Νόμο και τον Κανόνα. Ο Νόμος, λέει, πηγάζει από τον Λόγο και "μεταφράζει μια σχέση ανάμεσα σε οργανωμένες συνειδητές πραγματικότητες". Εδώ και πολλά χρόνια είμαστε μάρτυρες της παρακμής του ποδοσφαίρου μας Όσοι διέθεταν λόγο σ' αυτόν τον χώρο έμοιαζαν όλο και περισσότερο να κινούνται στο επίπεδο του ασυνειδήτου. Η εμπορευματοποίηση του ποδοσφαίρου έφερε ένα πλήθος καινούριων νομοθετημάτων που απαιτούσαν την επείγουσα διευθέτησή τους στο όνομα ενός καλύτερου και πιο ποιοτικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου. Τα συμφέροντα μεγάλα και πολλά και η πίεση για όλο και μεγαλύτερη αύξηση της κερδοφορίας έφερε την οπισθοδρόμηση στο επίπεδο του λόγου. Ο λόγος γινόταν προπαγάνδα, υβρεολόγιο  και φορέας στερεοτύπων. Τον χώρο του ποδοσφαίρου άρχισαν να τον λυμαίνονται επιχειρηματίες και παράγοντες που με πρόσχημα την μεγάλη τους αγάπη στις ομάδες τους εξυπηρετούσαν τους ιδιοτελείς τους στόχους. Δούρειος Ίππος για τις σκοτεινές τους επιδιώξεις υπήρξαν οι οργανωμένοι οπαδοί που με την ανιδιοτελή  αγάπη  και την αφέλεια τους λειτουργούσαν ως ασπίδα προστασίας.

Ο Λόγος φυλλορροούσε και ο Νόμος αφανιζόταν πίσω από ένα νεκρό γράμμα, μια νεκρή λέξη, ένα νεκρό νόημα. Δεν θα αργούσε ο καιρός που ο Νόμος θα πολλαπλασιάζονταν μέχρι του σημείου να εκπνεύσει και να παραδώσει τα πρωτεία στους Κανόνες. Σύμφωνα με τον Ευγένιο Αρανίτση, ο κανόνας είναι ένα στερεότυπο που μετακινείται όπως οι μόδες και ελέγχει συμπεριφορές που καταλήγουν μέσα από την άσκηση των ρόλων σε "απλά παιχνίδια προσποίησης". 

Στο ματς της περασμένης Κυριακής ανάμεσα στον Άρη και στην Αεκ, ο ισπανός επιθετικός της γηπεδούχου ομάδας Αγκάνθο πέτυχε γκολ και θέλησε να το πανηγυρίσει σηκώνοντας την φανέλα πάνω από τον ώμο και επιδεικνύοντας το μήνυμα "Αγγελε δεν θα σε ξεχάσουμε ποτέ". Το μήνυμα αυτό ήταν αφιερωμένο στην μνήμη του 16χρονου παίκτη Άγγελου Τσιπούρα που είχε πεθάνει μία από τις προηγούμενες μέρες του αγώνα. Χαρακτηριστικά, στον Χαρτοπολτό και στο κείμενο με τίτλο "Στους λειμώνες του Ουρανού" έγραφα:

Κάθε έφηβος που πεθαίνει είναι αδικοχαμένος! Ο 16χρονος Άγγελος Τσιπούρας πέθανε ξαφνικά ένα συνηθισμένο πρωί και καθώς ετοιμαζόταν να πάει στο σχολείο. Στον σημερινό αγώνα του Άρη με την Αεκ, οι σημαίες στο "Κλεάνθης Βικελίδης" κυματίζουν μεσίστιες. Οι οπαδοί του Άρη  κρατούν αναμμένα κεριά για να δείξουν πως η ζωή ενός ανθρώπου είναι ένα κερί που καίγεται και λιώνει- σε μερικούς ανθρώπους είναι κερί που καίγεται και από τις δυο μεριές (Δημήτρης Αναστασόπουλος). Στα κιγκλιδώματα του γηπέδου δεν υπάρχουν πανό για την ομάδα αλλά μόνο πανό για τον Άγγελο Τσιπούρα. Στο σύντομο βίο του, ο Άγγελος  φεύγει σαν "μαχητής και πρωταθλητής". Όλοι οι φίλαθλοι του εύχονται "καλό παράδεισο". Οι παίκτες και οι παράγοντες των δύο ομάδων καταθέτουν στεφάνια και λουλούδια στην μνήμη του νεαρού ποδοσφαιριστή. Στη συνέχεια, οι ποδοσφαιριστές και των δύο ομάδων στέκονται αντικριστά στο κέντρο του γηπέδου. Τηρείται ενός λεπτού σιγή. Παράλληλα, με απόφαση της ΠΑΕ Αρης αποσύρεται για φέτος η φανέλα με το νούμερο «3» από τα τμήματα υποδομών, που φορούσε ο νεαρός αθλητής.
 
Από το παραπάνω κείμενο αποδεικνύεται ότι το κλίμα στο γήπεδο ήταν πένθιμο και οι θυμικές αντιδράσεις των παικτών και των οπαδών του Άρη αναμενόμενες και λογικές αφού εντάσσονταν σε ένα κοινώς αποδεκτό τελετουργικό πένθους! Ο διατητής Κάκος, ψυχρός εκτελεστής των κανονισμών και όχι του Νόμου, αποφάσισε την παραδειγματική τιμωρία του παίκτη Αγκάνθο επειδή τόλμησε να εκφραστεί συναισθηματικά και να παραβιάσει τους Κανόνες, δηλαδή τις επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές που καταλήγουν απλά παιχνίδια προσποίησης. Ο παίκτης του Άρη άθελά του υπήρξε νομοταγής την ίδια στιγμή που αρνιόταν να προσποιηθεί σεβασμό στους Κανόνες. Την ώρα της αποβολής κάποιοι από την κερκίδα έλεγαν ότι ο διαιτητής μιλάει "κορακίστικα"*... 
 
*κορακίστικα 2. (μτφ., οικ.) ακατανόητα λόγια, είτε αυτά είναι μια ξένη γλώσσα είτε απόλυτα ειδικευμένη ορολογία: Aυτά είναι ~ για μένα. [κόρακ(ας) -ίστικα, ουδ. πληθ. του -ίστικος επειδή η κραυγή του δίνει την εντύπωση του ακαταλαβίστικου (σύγκρ. ελνστ. επίρρ. κορακιστί φθέγγεσθε `μιλάτε ακατανόητα΄)]
 
(ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ)
  
   

2 σχόλια:

Τη 9:24 μ.μ. , Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα, κ. Ξενίδη!

Διαβάζω πάντα με ευχαρίστηση τα κείμενά σας. Είχατε λάβει το μέιλ μου σχετικά με τα ποιήματα του Ε. Γ. Ασλανίδη; Αν όχι, το μέιλ μου είναι nomilktoday1@hotmail.gr

Περιμένω με ανυπομονησία! Ένα μεγάλο ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Φ.

 
Τη 1:51 μ.μ. , Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Παρεμπιπτόντως, πρόκειται για μια σπουδαία ταινία. Ο ίδιος σκηνοθέτης έχει γυρίσει και την επίσης πολύ καλή ταινία, El sur. Να τη δείτε κι αυτή, αν δεν το έχετε κάνει ήδη.

Φ.

 

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα