Τετάρτη, Δεκεμβρίου 28, 2016

ΕΧΘΡΟΣ ΠΡΟ ΤΩΝ ΠΥΛΩΝ!

Η Ελλάς διέρχεται σοβαρότατη κρίση! Οι άδειες των υπαλλήλων της περιφέρειας Αττικής ανακαλούνται και οι μάχιμοι ρεπόρτερ των δελτίων ειδήσεων επιλέγουν στρατηγικά σημεία από τα οποία θα διέλθει ο εχθρός! Οι χιονονιφάδες έχουν παραδώσει τελεσίγραφο για την άνευ όρων παράδοση του κρατιδίου "Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα"! Ο λαός είναι ενθουσιώδης και έτοιμος να φορέσει σκουφιά και γάντια για να πολεμήσει σαν ίσος προς ίσον τον ουράνιο εισβολέα! Έχουν στηθεί μπλόκα σε κομβικά σημεία και επίλεκτες δυνάμεις του κρατικού μηχανισμού έχουν ακροβολιστει και περιμένουν να αναχαιτίσουν και να αιφνιδιάσουν τις χιονονιφάδες! Η πίστη και το μεγαλείο αυτού του λαού θα γράψουν για μια ακόμη φορά,  ένδοξη σελίδα στην ιστορία αυτού του μικρού κράτους! Όχι στις χιονονιφάδες και στην επέλαση τους! Ψηλά τα κεφάλια πατριώτες του κρατιδίου " Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα "! Κανένας χιονανθρωπος στα πάτρια εδάφη!

Δευτέρα, Δεκεμβρίου 26, 2016

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

Χτες, έκανα μια μεγαλη βόλτα στο κέντρο της πόλης! Απαλλαγμένη η πόλη απο τον κόσμο της , φανερώνει όλα τα μυστικά που καταχωνιαζονται μέσα στο άγχος της καθημερινότητας! Βαλλομαστε πανταχόθεν από πολυάριθμα ερεθίσματα που είτε τα αγνοούμε ειτε δεν αποδίδουμε σ' αυτά την πρέπουσα σημασία! Τώρα στς γιορτές, οι πόλεις αδειάζουν και μας προσκαλούν να τις  δούμε με μια διαφορετική ματιά! 


(Οι μυστικοί κόσμοι του Ευγένιου Τριβιζά σε περίπτερο εντός της διεθνούς έκθεσης Θεσσαλονίκης. Η φαντασία δημιουργεί πάντα τα δικά της μονοπάτια! Οι διακλαδώσεις του νου που στολίζονται με τα κοσμήματα της φαντασίας)

(Ένα κατάμαυρο σκυλί θεωρείται γρουσουζιά για αυτόν που το συναντά; Μεγαλόσωμο σκυλί που παρεμπόδιζε την κυκλοφορία των αυτοκινήτων από την πάνω μεριά της έκθεσης)

(Εξέδρα στον πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας για τις εκδηλώσεις του δήμου Θεσσαλονίκης. Το συνθηματικό "Χριστούγεννα μαζί" είναι μετεξέλιξη του παλαιότερου "Όλη η πόλη μια παρέα")

(Πάλι στον πεζόδρομο: Κοκκινωπή κάλπη όπου ο διερχόμενος μπορεί να γράψει τις ευχές του! Ο " οίκος των ευχών "  στημένος σαν κάλπη προστατεύει από τα αδιάκριτα βλέμματα! Μήπως να κάναμε κανένα δημοψήφισμα για την καλύτερη ευχή;)

(Μια φωτεινή κουκίδα το καραβάκι που κάνει την διαδρομή στον κόλπο του Θερμαϊκού)





 (Απόγευμα Χριστουγέννων στο πλακόστρωτο της παραλίας! Ελάχιστοι περπατούν! Ένας ποδηλάτης στον ποδηλατόδρομο και δυο με τρια άτομα που τρέχουν! Ενα ζευγάρι βγάζει φωτογραφίες μπροστά στις ομπρέλες του Ζογγολοπουλου! Φυσά ενα βοριαδακι που μας παγώνει το κεφάλι! 


Κυριακή, Δεκεμβρίου 25, 2016

ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ Η ΜΕΓΑΛΟ ΚΑΡΑΒΙ;



Πού πάς καραβάκι με τέτοιο καιρό; Οι ψυχές των ανθρώπων είναι φουρτουνιασμένες και οι καλοί οι καπετάνιοι το έβαλαν στα πόδια! Όσοι απέμειναν πάνω στο καράβι, θα το οδηγήσουν σε ασφαλές και απάνεμο λιμάνι! Καλά ταξίδια για την επόμενη χρονιά!

ΜΑΥΡΕΣ ΓΑΤΕΣ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ




Λαμπιόνια και χριστουγεννιάτικος διάκοσμος! Οι γάτες που δεν αντιλαμβάνονται τις γιορταστικες εκδηλώσεις των ανθρώπων, ζουν τη δική τους ζωή! Περίοδος ζευγαρώματος και ξεκίνησαν τα πάθη, τα μίση και το τρέξιμο για τους αρσενικούς γάτους! Στις γάτες, όπως ξέρετε όλοι, υπάρχουν ζώνες επικυριαρχίας! Για την διατήρηση της εξουσίας γίνονται ομηρικές μάχες! Πριν λίγο, υπήρξα αυτόπτης μάρτυρας αυτών των μαχών ανάμεσα σε δυο γάτους που συναντήθηκαν τυχαία! Φώναξαν, πλησίασαν απειλητικά ο ένας τον άλλο και χάλασαν τον ήσυχο ύπνο των ανθρώπων! Την λύση στην  διένεξη δεν την έδωσε κάποιος άνθρωπος αλλά ένας μαύρος γάτος που τους πήρε στο κυνήγι και αποκατέστησε την τάξη και την ησυχία! Μην ακούσω άλλη φορά  άσχημα λόγια για τους μαύρους γάτους γιατί η επόμενη χρονιά θα είναι γρουσουζιά!!

Σάββατο, Δεκεμβρίου 24, 2016

ΚΑΛΑΝΤΑ 2016

'Εβλεπα πιο μπροστά δυο πιτσιρικάδες να τριγυρνάνε στον δρόμο και να λένε τα κάλαντα! Φτάνοντας έξω από μια τράπεζα, ο πιο τολμηρός από τους δύο έκανε να μπει μέσα. Σε μια στιγμιαία διαβούλευση , ο ένας έκρινε ότι δεν ήταν καλή ιδέα να πουν τα κάλαντα εκεί μέσα λόγω του φόρτου εργασίας! Υπερίσχυσε η γνώμη του διστακτικου παιδιού! Κανονικά, τα παιδιά θα έπρεπε να διαλέξουν χώρους όπου υπάρχει δουλειά και διακινείται χρήμα. Ωστόσο, τα δυο παιδιά ήξεραν καλά να διαχωρίζουν την εργασία ως μια διεκπεραίωση εκκρεμοτητων που σκοτίζουν  τον κόσμο και του χαλάνε την διάθεση. Τα κάλαντα είναι ένα έθιμο που φαίνεται να δοκιμάζει την ανθεκτικότητα του στον χρόνο! Όλα επιβιώνουν στο πέρασμα του χρόνου χάρη στη διάθεση των ανθρώπων να τα κρατήσουν ζωντανά!



Κυριακή, Δεκεμβρίου 18, 2016

ΠΥΡΕΤΟΣ ΤΑ ΣΑΒΒΑΤΟΒΡΑΔΑ

Είναι παιδιά του Γυμνασίου. Το Σαββατόβραδο, διοργανώνουν πάρτυ σε καφέ που διαθέτει ευρυχωρία. Το έχω δει κι άλλες φορές! Τα καφέ είναι ελεγχόμενοι χώροι και εξασφαλίζουν μια ασφάλεια στους γονείς που αφήνουν τα παιδιά τους να διασκεδάσουν. Επιπλέον, στο χώρο μπορούν να παρευρίσκονται και κάποιοι από τους γονείς που θα εποπτεύουν. Στην είσοδο  υπάρχει ένα συμβολικό αντίτιμο. Προφανώς, τα λεφτά που μαζεύονται θα χρησιμοποιηθούν για τις ανάγκες του σχολείου στο οποίο φοιτούν και για  ψυχαγωγικές εκδρομές. Όχι αλκοόλ και τσιγάρο. Κάποιοι  παραβιάζουν τον κανόνα και καπνίζουν στα πεταχτά! Η μουσική είναι έντονη. Μια οχλαγωγία και μια διαρκής κίνηση. Βλέπετε, οι εκδηλώσεις αυθορμητισμού ταυτίζονται με το νεαρό της ηλικίας. Αναπολώ και τις δικές μου στιγμές και σκέφτομαι ότι με παρόμοιο τρόπο φαινόμασταν κι εμείς  στα μάτια των μεγαλυτέρων μας! Την ίδια "πρωτόγονη" και ανεπεξέργαστη εικόνα, τις ίδιες φωνές και την ίδια τρέλα. Ένας πιστιρικάς, ζητάει ένα ποτήρι νερό και βγαίνει για λίγο έξω προκειμένου να αναπνεύσει καθαρό αέρα! Οι νέοι ανθρωποι θέλουν να γνωρίζουν τα όρια τους! Μόνος τρόπος,  να τραβούν αυτά τα όρια στα άκρα! Με όλη την παγωνιά,  τα κορίτσια φορούν σορτσάκια. Κάπου στις δώδεκα, το πάρτυ έχει τελειώσει. Ένα κορίτσι λέει ότι πήγανε περίφημα από την μαζική συμμετοχή. Δεν ήμουν κι εγώ εκεί...

Τρίτη, Δεκεμβρίου 13, 2016

ΑΣΤΕΡΙΑ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ!

Ως γνωστόν, η σκοτεινή ύλη στο σύμπαν θεωρείται ένα αινιγματικό και άκρως προκλητικό θέμα για τους αστρονόμους και αστροφυσικούς! Η σκοτενή ύλη, διαβάζουμε, υπερτερεί του ορατού σύμπαντος που είναι προσβάσιμο από εμάς. Καμιά φορά, αυτοσχεδιάζω την θεωρία  σύμφωνα με την οποία, όλη αυτή η σκοτεινή ύλη αποτελεί  τα κατακάθια και τα καθάρματα που έδωσαν το παρόν τους στην ιστορία του ανθρώπου. Παρεμπιπτόντως,  η σκοτεινή ύλη λέγεται σκοτεινή επειδή είναι καταδικασμένη να μην αλληλεπιδρά με το φως!Τα αστεράκια κεντημένα στον ουρανό, σύμφωνα με μια διάλεξη που είχε κάνει κάποτε ο Ιάκωβος Καμπανέλλης ως τιμώμενο πρόσωπο στο πανεπιστήμιο εδώ στη Θεσσαλονίκη , είναι όλοι  άνθρωποι που πέρασαν απ' αυτόν τον κόσμο ξοδεύοντας το φως τους! Το αστέρια στον ουρανό,  είναι το εγκόλπιο όλων των ανθρώπινων παρουσιών που έλαμψαν με το φως και τη διαύγεια του πνεύματός τους! 

ΤΑ ΠΑΛΙΟΧΑΡΤΑ!



Ο Λούλης είναι ένα κακομαθημένο παιδί της αστικής τάξης. Έχει γαλουχηθεί με την ιδέα ότι σ' αυτόν τον κόσμο όλα έχουν την τιμή τους και εξαγοράζονται με χρήματα. Η θεία του είναι αρκετά πλούσια και φροντίζει να του το υπενθυμίζει κάθε στιγμή. Αν κρίνουμε από την ταινία, ο Λούλης είναι ένας ευνουχισμένος κύριος που συμπεριφέρεται ως ένα παιδί που βρίσκεται κάτω από την  προστασία της θείας του! Χαρακτηρίζεται από έλλειψη ανάληψης πρωτοβουλιών και φαίνεται άμαθος στο πεδίο των διαπροσωπικών σχέσεων! Ο έρωτας γι' αυτόν είναι πεδίο άγνωστο! Ερωτεύεται μια όμορφη κοπέλα, την Φανή. Η Φανή ομορφαίνει την γειτονιά και την διεκδικούν αρκετοί άντρες. Ο Λούλης είναι πάρα πολύ ερωτευμένος μαζί της. Το πάθος του τον οδηγεί έξω από την πόρτα της! Για κακή του τύχη, την ίδια στιγμή βρίσκεταιστο σημείο και ο αντίζηλός του που του του επιτίθεται φραστικά και τον απειλεί! Ο Λούλης δεν δείχνει διατεθειμένος να συγκρουστεί! Αποχωρεί , αποκαλώντας τον αντίζηλό του  "βάρβαρο και παλαιστή"! Ο Λούλης, βεβαίως, δεν εγκαταλείπει τον αγώνα. Το ενδιαφέρον του συνεχίζεται διαμέσου της θείας του που θεωρεί ως κάτι αδιανόητο μια γυναίκα της κατώτερης κοινωνικής τάξης να αρνείται τον έρωτα του ανιψιού της!! Βλέπετε, υπάρχουν στιγμές στον Έρωτα όπου τα χρήματα καταντούν παλιόχαρτα!!

Κυριακή, Δεκεμβρίου 11, 2016

ΑΝΤΡΕΣ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΑΜΑΚΗΔΕΣ!



Στην ελληνική ταινία "Νύχτα Γάμου" το νιόπαντρο ζευγάρι  περνάει δύσκολες ώρες από την αρχή της έγγαμης συμβίωσης. Κάποιες συμπτώσεις από την παρουσία ενός άλλου ζευγαριού, επίσης νιόπαντρου, κλονίζει τις σχέσεις εμπιστοσύνης ανάμεσα στους φρεσκοπαντρεμένους. Αγκάθι σε όλες τις ερωτικές σχέσεις που αποκτούν και θεσμική υπόσταση μέσω των γάμων, φαίνεται να είναι το ερωτικό παρελθόν και η πιθανή αναζωπύρωση αυτού του παρελθόντος. Άπαξ και αρχίσουν οι υποψίες, όλες οι συμπεριφορές τίθενται στο μικροσκόπιο και η δυσπιστία κυριαρχεί. Ο άντρας της ταινίας πρέπει να αντιδράσει και να λάβει σημαντικές αποφάσεις. Η ομολογία της αδυναμίας να αποφασίσει, καθώς και  η  επιθυμία του να επικοινωνήσει με την μητέρα του προκειμένου να λάβει την γνωμοδότησή της,  συνιστά μια πράξη που εξευτελίζει τον άντρα και τον υποβαθμίζει  σε μπέμπη! Η γυναίκα της ταινίας λέει ότι ο άντρας που παντρεύεται πρέπει να ακούει την γυναίκα  που αναλαμβάνει, πια, να υποκαταστήσει την ίδια την μητέρα του. Εντάξει, γνωρίζουμε τον απαξιωτικό χαρακτηρισμό "μαμάκηδες" που απευθύνουν οι γυναίκες στους άντρες τους! Ωστόσο, ένας τέτοιος χαρακτηρισμός πρέπει να γίνεται από γυναίκες που είναι οι ίδιες απίστευτα προσκολλημένες στις μητέρες τους! Αυτό το τελευταίο συμπέρασμα δεν προκύπτει από την ταινία! Γνώμη μου:εξ' ιδίων τα αλλότρια και μην το συζητάμε πια!!

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ...ΧΥΜΑ!

Λες και ζούμε σε μεγάλες στιγμές διαύγειας του πνεύματος και επαναλαμβάνουμε συνεχώς ότι " ο χρόνος είναι χρήμα"! Μέσα από συνεχείς επαναλήψεις, επιδιώκουμε   να το εμπεδώσουμε! Μ' αρέσει που συσχετίζουμε τον χρόνο με το χρήμα! Χτες το βράδυ και  σ' ένα μηχάνημα αυτόματης ανάληψης,  το διαπίστωσα για μια ακόμη φορά. Τι είχε συμβεί; Η ώρα ήταν δώδεκα, ώρα που σημαίνει την μετάβαση σε μια άλλη μέρα ή και σ' έναν ολόκληρο χρόνο. Το μέρος ήταν άδειο, εκτός από την  παρουσία ενός φίλου μου που στεκόταν μακρύτερα και με περίμενε. Τελειώνοντας την παραλαβή του χρηματικού ποσού , γύρισα πίσω και είδα μια νεαρή με τον φίλο της να είναι στην αναμονή . Αποχωρώντας, διαισθάνθηκα το βλέμμα της κοπέλας να με κοιτάει με ένα όχι και τόσο ουδέτερο βλέμμα. Δεν έδωσα σημασία, αλλά προσπάθησα να επιβεβαιώσω αν είχα δίκιο. Ο φίλος μου που στεκόταν πιο μακριά, είχε καλύτερη αντίληψη! Αναφέροντας για το βλέμμα της κοπέλας, μου απάντησε ότι με ακολουθούσαν και για πολύ λίγο δεν πρόλαβαν να κάνουν την δική τους ανάληψη. Βέβαια!! Αυτό ήταν και ,έτσι, έβρισκε εξήγηση το βλέμμα της δυσαρέσκειας που αντιλαμβανόμουν με την άκρη του ματιού μου!! Αντιλαμβανόμενος τις αλλαγές που συμβαίνουν στον ψυχισμό των ανθρώπων,  σκέφτομαι ότι πάει πολύς  καιρός που μικροί και μεγάλοι είναι ανυπόμονοι και αγενείς! Όλο και πιο πολύ, το άτομο πιστεύει  ότι ο χρόνος κινείται με βάση τις δικές του ανάγκες και την δική του ζωή! Η αντικειμενική αδυναμία να κινούνται όλα με βάση το δικό του ρολόι, τον κάνουν να μεταμορφώνεται σε κάτι άσχημο και στραβοχυμένο! Διαθέτουμε μικρή ικανότητα σε διαψεύσεις και μια κουλτούρα να παίρνουμε αυτό που θέλουμε  την στιγμή που το θέλουμε! Όταν την επόμενη φορά κάνετε χρήση του μηχανήματος αυτόματης ανάληψης, βεβαιωθείτε ότι σε ακτίνα , τουλάχιστον,  τριάντα μέτρων δεν υπάρχει κανείς. Ακολουθείστε την συμβουλή μου μην βρεθείτε κατηγορούμενοι για παραβίαση της σειράς προτεραιότητας!!! 

Παρασκευή, Δεκεμβρίου 09, 2016

ΤΑ ΚΟΥΔΟΥΝΙΑ!

Το έχω επιβεβαιώσει πολλές φορές• κάθε διαπίστωση οφείλει να περνάει από την βάσανο της συστηματικής παρατήρησης ώστε να διαθέτει αξιοπιστία. Οι άνθρωποι, λοιπόν,  που έχουν πρόβλημα με τα νεύρα τους και παρουσιάζουν μια τάση για ψυχοπάθεια, πατούν τα κουδούνια των σπιτιών με μια επίμονη και παρατεταμένη κίνηση! Σαν να μην αντέχουν τον λιγοστό χρόνο της ανταπόκρισης και σαν να μην μπορούν να καταλάβουν τον εκνευρισμό που προκαλούν σ' αυτόν που ακούει το κουδούνι! Φαίνεται ότι τα προβλήματα που έχουν τα νεύρα τους προκαλούν μια  δραματική πτώση της ικανότητας να αντιλαμβάνονται πόσο ενοχλητικοί και δυσάρεστοι γίνονται για τους άλλους! 

ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ!

Ωριμάζουν μέσα μας εκείνες οι λέξεις που συνδέονται στοιχειωδώς με τη συναισθηματική μας ζωή! Οι υπόλοιπες, άγουρες ή σιτεμένες, δεν έρχονται ποτέ στην ώρα τους! Υπάρχουν στιγμές που πιάνω τον εαυτό μου να βυθίζεται και να απλώνει τις λέξεις στο βάθος και στο πλάτος του χρόνου! Τότε, διαπιστώνω ότι αυτές οι λέξεις αποκτούν μια τρισδιάστατη όψη. Γίνονται ανάγλυφες, καμπυλόγραμμες και με προοπτική! Οι λέξεις μεταμορφώνονται μέσα μας επειδή συμβολίζουν ουσία αμετάβλητη και όχι μορφή! Γράφουμε και μιλάμε κολυμπώντας σε νοήματα, δηλαδή σε μια  συνεχή μεταβολή του αμετάβλητου των λέξεων! Αυτές παραμένουν σταθερές για να μπορούμε εμείς να τις επικαλούμαστε και να αλλάζουμε! Βρίσκουμε ως πτωχοί τω πνεύματι  μια πλοήγηση στον πλούτο των  λέξεων!Αν βρήκαμε όλες αυτές τις λέξεις για να αποδίδουμε τα νοήματα με τρόπο αξιόπιστο, είναι επειδή κατανοήσαμε την αξία τους σ' αυτή τη διαστολή του χρόνου που συμβαίνει σε  στιγμές αληθινής έντασης της  συναισθηματικής μας ζωής!

Πέμπτη, Δεκεμβρίου 08, 2016

ΚΟΥΚΛΟΣΠΙΤΑ ΚΑΙ ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΑ!

Ο  λόγος υποχωρεί. Όταν βρισκόμαστε καθηλωμένοι χωρίς να κάνουμε άλματα από το προγλωσσικό στάδιο, τότε όλα μετατρέπονται σε κουκλόσπιτα και  κουκλοθέατρα. Φυσικά, δεν είμαστε εμείς που παίζουμε τη ζωή μας διαμέσου των κουκλών, αλλά οι κούκλες είναι που αναλαμβάνουν να γίνουν οι αναπαραστάσεις μας! Ζούμε τις ζωές μας σε μικρά κουκλόσπιτα. Άντρες και γυναίκες παίζουμε με τις κούκλες μας, με όλον αυτόν τον πληθωρισμό των νέων τεχνολογικών προιόντων που έρχονται μέσα από την χρήση τους να καταπραΰνουν την οργή για μια ζωή που καταντήσαμε "αγχωμένη μαλακία". Παντού, κουκλόσπιτα μικρών διαστάσεων που δεν χωρούν τους γιγαντιαίους εγωισμούς μας και κουκλοθέατρα όπου οι κούκλες κινούνται σαν μηχανικά και νευρόσπασπα πλάσματα.  

Τρίτη, Δεκεμβρίου 06, 2016

ΤΑ "ΔΕΚΕΜΒΡΙΑΝΑ" ΤΩΝ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΝ

"Επί ματαίω, η μητέρα του αδικοχαμένου Γρηγορόπουλου ζήτησε να μην υπάρχουν πράξεις βίας που βεβηλώνουν την μνήμη του νεκρού παιδιού της. Ωστόσο, οι μολότοφ και οι καταστροφές έρχονται ως οι μόνες απαντήσεις στην δολοφονία. Ο πόνος πρέπει να ξεχρεωθεί με πόνο. Τα μόλις δεκαπέντε χρονών παιδιά δεν μπορούν να σκεφτούν και να πράξουν διαφορετικά! Το σύστημα απενοχοποιείται και εξισορροπεί. Οι βανδαλισμοί και οι φωτιές είναι η πιο συντηρητική έκφραση μιας νεολαίας που γερνάει πρόωρα."


Νομίζω ότι το παραπάνω σημείωμα το είχα γράψει ένα ή δυο χρόνια μετά την δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Τότε, η  ατμόσφαιρα μύριζε μπαρούτι και η μητέρα του αδικοχαμένου 15χρονου εκλιπαρούσε για αποφυγή πράξεων βίας. Η μητέρα ήξερε καλά: οι καταστροφές και οι λεηλασίες στο όνομα του νεκρού παιδιού της θα συνιστούσαν βεβήλωση της μνήμης του! Η μητέρα γνώριζε καλά ότι όλες αυτές οι πράξεις βίας θα ελάφρυναν  το δυσβάσταχτο φορτίο των ενοχών της κοινωνίας και θα  καθιστούσαν προβληματική την ικανοποίηση του επείγοντος κοινωνικού αιτήματος για επανόρθωση και απονομή της δικαιοσύνης. Πιστεύοντας οι πιτσιρικάδες ότι με  μια αναπαράσταση των βιαιοτήτων τιμούν την μνήμη του νεκρού, κάνουν το ακριβώς αντίθετο. Το είχε πει ξεκάθαρα η μητέρα• επειδή ο πόνος της απώλειας έχει μέσα του την πεμπτουσία της ζωής μας...

Κυριακή, Δεκεμβρίου 04, 2016

ΑRT THESSALONIKI 2016



(Η αναμνηστική μου φωτογραφία από τον χώρο της έκθεσης)

Η Διεθνής Έκθεση Αιθουσών Τέχνης που γίνεται για πρώτη φορά στη  πόλη της Θεσαλονίκης και στα περίπτερα 9 και 10, είναι ένα "άνοιγμα προς τα έξω". Η Σόνια Παππά, ιστορικός Τέχνης και Λέκτορας του τμήματος εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών του Α.Π.Θ, φιλοδοξεί μέσα από το Art Thessaloniki να δείξει στον απλό επισκέπτη πώς "στήνεται ένα έργο τέχνης, πώς πουλιέται και γιατί το art management είναι πολύ σημαντικό"!

Μπαίνοντας σε τέτοιους χώρους που αφορούν την τέχνη, αισθάνομαι να μπαίνω σε τόπους προβολής της πιο αχαλίνωτης φαντασίας. Στο μυαλό έρχονται πάντα τα λόγια του Πικάσο:" Όταν ήμουν μικρός ήθελα να ζωγραφίζω σαν τους μεγάλους. Τώρα που μεγάλωσα, θέλω να ζωγραφίζω σαν τα μικρά παιδιά" ! Η αισθητική των έργων που παρακολούθησα είχε κάτι από την ανόθευτη παιδικότητα που κατασταλάζει και ψάχνει τρόπο να αναδειχθεί μέσα  από τις συμβάσεις των έργων τέχνης. Για κανέναν καλλιτέχνη δεν είναι εύκολο να χρησιμοποιεί απλά και άχρηστα υλικά για να φτάσει τις συνθέσεις του σε υψηλά επίπεδα αφαιρετικής ικανότητας. Παράξενα σχήματα, υλικά παράταιρα που συνδέονται σε πρωτότυπες συνθέσεις και  μεγάλου και μικρού μεγέθους συνθέσεις,   όλα διψούν για προβολή και  ,κυρίως, αλληλεπίδραση με τον θεατή που τα επισκέπτεται. Τα έργα τέχνης θέλουν να δεσμεύουν στιγμιαία τις ψυχές μας για να επανέλθουν με φρέσκια ορμή στο προσκήνιο.

Έγραφα και παλιότερα ότι κάθε ανθρώπινη ψυχή είναι μια πάσχουσα ψυχή. Η τέχνη με τις διάφορες μορφές της έχει ψυχοθεραπευτικό χαρακτήρα επειδή δίνει τη  δυνατότητα στον άνθρωπο να δώσει μορφή στο χάος του ψυχισμού του. Στην έκθεση που τελειώνει σήμερα, θα μπορέσετε να δείτε έργα τέχνης από ανθρώπους που νοσηλεύτηκαν σε ψυχιατρεία. Βρήκα αρκετό ενδιαφέρον στα έργα των αποφοίτων της σχολής καλών τεχνών του Α.Π.Θ (γειά σου αγαπητή, Ειρήνη Μπάκα !) και στην ομάδα καλλιτεχνών που επεξεργάζεται τις διαφορετικές έννοιες της παύσης ως "άρσης του λόγου που μπορεί να οδηγήσει σε καταιγισμό λόγου".

Η επόμενη ανάρτηση θα περιλαμβάνει οπτικό υλικό από την έκθεση.


ΟΙ ΣΚΕΨΕΙΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ

-1-
O Ελύτης δεν άφηνε κατάλοιπα, κι αυτό τον απελευθέρωνε (...)δεν είχε το άγχος να κρατήσει τα πάντα, μη χαθούν. Ό,τι δεν θεωρούσε πλήρες, το άφηνε να περάσει. Ακόμα και στη βιβλιοθήκη του, δεν επιθυμούσε να έχει πάνω από εκατό-διακόσιους τόμους, διάλεγε ποιος θ' αντικαταστήσει ποιον...Ιουλίτα Ηλιοπούλου (επιμέλεια Σταυρούλα Παπασπύρου, περιοδ. Επτά)

-2-
Μας μάγεψε η ντόλτσε βίτα. Από την άλλη σκέφτομαι πως όταν σου δίνουν κάτι, το παίρνεις και δεν ρωτάς πού βρέθηκε. Είναι ανθρώπινο. Έτσι φτάσαμε εδώ που φτάσαμε(...) Οι Έλληνες τρέχουν πίσω από τα χαρτιά και στο τέλος δεν ξέρουν τι να τα κάνουν.Τώρα, βλέπετε, δεν φτάνει το πτυχίο από το πανεπιστήμιο. Για να έχεις κάποια ελπίδα , πρέπει να κάνεις και μεταπτυχιακό. Για διδακτορικό δεν μιλώ, χρειάζεται κότσια. Το μαστεράκι το παίρνεις σε ένα εννιάμηνο. Ας είναι καλά οι Εγγλέζοι που κάνανε τα μεταπτυχιακά βιομηχανία, όπως είχαν κάνει παλαιότερα με τα νοσοκομεία. Έτσι και οι Έλληνες ανακάλυψαν τη London School of Economics και του έδωσαν και κατάλαβε. Και η κουτσή Μαρία έχει περάσει από 'κει... (από συνέντευξη του Παναγιώτη Τέτση στην Ίσμα Τουλάτου(ΒΗΜΑ,23/10/2011)
-3-
Το είχα διαβάσει παλιότερα :"Είμαι πολύ λίγος για να είμαι κάτι και είμαι πάρα πολύς για να είμαι τίποτα".Η σκέψη και η δράση μας θα πρέπει να κινείται ανάμεσα στο κάτι και το τίποτα.Ούτε ταπεινωμένοι αλλά ούτε και αλαζόνες!Να και μια καινούρια "θεωρία των δυο άκρων"! Καλύτερα να χαθούμε από τα άκρα κι όχι από τις ακρότητες που θα έλεγε και ο Μποντριγιάρ...

-4-
O Mπαλάφας πολεμήθηκε από τους "έντεχνους" σπουδαγμένους, ποτέ δεν τον αναγνώρισαν ως καλλιτέχνη, όπως συνήθως συμβαίνει με το ανόθευτο ταλέντο, το καθαρο κρύσταλλο , σ' όλες τις τέχνες. Αγνοήθηκε και για έναν άλλο λόγο: δεν ταυτίστηκε ποτέ με μια συγκεκριμένη πολιτική παράταξη...επιστολή του Σταύρου Λαγκαδιανού στην στήλη της Ελευθεροτυπίας: "Οι αναγνώστες γράφουν"(10/11/2011)
-5-
Ο φθόνος εμπεριέχει μια λαχτάρα γι' αυτό που δεν έχεις. Η ζήλια προκαλείται όταν χάνεις κάτι εξαιτίας κάποιου άλλου(...)Υπάρχει ο "καλοπροαίρετος φθόνος", όταν δηλαδή, παρατηρείς τους ανωτέρους σου προκειμένου να φτάσεις στο επίπεδό τους, ενώ υπάρχει και ο "κακοπροαίρετος φθόνος", όταν παρατηρείς τους ανωτέρους σου με στόχο να ανακαλύψεις τα τρωτά τους σημεία μέσω των οποίων θα τους υποβιβάσεις στο δικό σου επίπεδο(JOHN TIERNEY, στην Ελευθεροτυπία, 23/10 2011)
Όλα τα παραπάνω ισχύουν στην περίπτωση που αναγνωρίζουμε τους άλλους ως ανώτερους ή κατώτερους.